L’Orquestra Simfònica Sant Cugat ofereix el triple concert de Beethoven

Creada l’any 1990, l’OSSC ha realitzat més de 500 concerts

L’Orquestra Simfònica Sant Cugat oferirà el triple concert de Beethoven el 29 de setembre al Teatre-Auditori Sant Cugat i el 27 d’octubre al Teatre-Auditori La Massa de Vilassar de Dalt. 


L'Orquestra Simfònica Sant Cugat oferirà el proper 29 de setembre al Teatre-Auditori Sant Cugat el triple concert de Beethoven (1770-1827), amb la participació dels solistes Òscar Vilaprinyó (violí), Marta Pons (violoncel) i Jordi Vilaprinyó (piano). “Encara que Beethoven mai no va fer massa cas d’aquesta obra, el Triple concert té un encant molt especial, sigui per la seva condició d’obra única en el repertori simfònic, sigui per l’extraordinari paper assignat al violoncel (gens habitual per l’època, en què el cello feia bàsicament paper d’acompanyament) o sigui per la lleugeresa i perfecció del darrer moviment (“Rondo alla polaca”), una aclucada d’ullet cap al dedicatari de l’obra, el príncep polonès Lobkowitz”, diu el musicòleg David Puertas. 

En aquest mateix concert, que serà dirigit per Josep Ferré, director titular de l’Orquestra Simfònica Sant Cugat, s’interpretarà “Introducció i allegro per a corda, opus 47”, d’Edward Elgar (1857-1934). Elgar va escriure aquesta peça, estrenada el 1905 per l’aleshores recent creada London Symphony, amb la idea de mostrar el virtuosisme dels intèrprets. La dificultat de la seva interpretació és extrema.

En la interpretació de la “Introducció i allegro per a corda, opus 47”, d’Edward Elgar, hi intervindran els solistes Pere Bardagí (violí), Laia Pujolassos (violí), Albert Flores (viola) i Julià Borràs (violoncel). 

L’Orquestra Simfònica Sant Cugat oferirà “Scherzo alla marcia”, de Ralph Vaughan Williams (1872-1958). Es tracta del segon moviment de la seva Simfonia núm. 8, una obra estrenada el 1956. De les nou simfonies que va escriure Vaughan Williams, aquesta és la més breu (dura una mitja hora) i té la particularitat que el segon moviment està escrit només per a instruments de vent i el tercer només per a instruments de corda. “Aquest Scherzo és una pàgina simpàtica, enèrgica, molt brillant i que, naturalment, permet el lluïment de la secció de vent de l’orquestra”, sosté el musicòleg David Puertas. 

A més, la formació santcugatenca oferirà l'estrena de l'obra "Légende", de David Bozzo, en la qual tenen especial protagonisme els instruments de percussió. Aquesta obra ha estat composta per a aquest concert.

L’Orquestra Simfònica Sant Cugat també realitzarà aquest mateix concert diumenge 27 d’octubre al Teatre-Auditori La Massa de Vilassar de Dalt. 

Josep Ferré, director titular 

En la seva llarga trajectòria, el mestre Josep Ferré ha dirigit diferents formacions com el Cor del Gran Teatre del Liceu, l’Orquestra Simfònica del Vallès, l’Orquesta Provincial de Málaga, la Clark College Symphonic Orchestra (Vancouver, EUA), l’Orquesta Sinfónica de la Universidad de Nuevo León (Monterrey, Mèxic), l’Orchestra Simfonica di Grosseto (Grosseto, Itàlia) o la Symphonic Orchestra of Pazardzhik (Bulgària). “La tasca que realitza l’Orquestra Simfònica Sant Cugat és admirable. Cal destacar el nombrós públic que assisteix als concerts. L’Orquestra realitza un treball professional d’alt nivell artístic, ofereix programes atractius, dóna oportunitats als joves i col•labora amb tot tipus d’iniciatives de caràcter social i solidari”, remarca el mestre Josep Ferré, segons el qual aquest és el camí a seguir i la fórmula d’èxit de l’Orquestra Simfònica Sant Cugat.

Òscar Vilaprinyó, violí    

Nascut a Barcelona al si d’una família de músics, inicia els estudis de violí i també de piano. Es forma al Conservatori Municipal de Música de Barcelona, on rep classes d’Iwona Burzyńska. Estudia a l’ESMUC sota el tutel•latge de Youri Volguin. Posteriorment, cursa un Postgrau al Conservatori de Den Haag, a Holanda amb la professora Theodora Geraets. En música de cambra treballa amb Charles Tunnell i els membres del Quartet Casals. En diferents cursos i masterclasses ha rebut classes de prestigiosos violinistes i pedagogs, com ara Zakhar Bron, Hagai Shaham, Friedemann Breuninger i els membres del Mandelring Streich Quartett i del Trio Guarnerius. En el terreny orquestral, actualment col•labora regularment amb l’Orquestra Simfònica Sant Cugat, l’Orquestra del Gran Teatre del Liceu, la GIOrquestra i l’Orquestra Camera Musicae.  

Marta Pons, violoncel

La violoncel•lista Marta Pons començà els seus estudis musicals a l’edat de 6 anys. Entra al Conservatori Municipal de Música de Terrassa on acabarà el grau Professional de la mà de Lluís Heras i Fortuny, i on l’any 2009 guanya el Premi d’Honor de Grau Professional. Estudia el Grau Superior de música, ampliant els seus coneixements musicals, al Conservatori Superior de Música del Liceu amb el professor Mark Friedhoff i posteriorment realitza el Màster en Interpretació a l’ESMUC amb els professors Cristoforo Pestalozzi i José Mor. Membre de la Jove Orquestra Nacional de Catalunya (JONC), de la Jove Orquestra de les Comarques Gironines (JOCG) i de la Simfònica de Cobla i Corda de Catalunya (SCCC). Ha col•laborat amb l’OBC, l’Orquestra de Cambra Terrassa 48 (OCT48), la Camerata Eduard Toldrà i l’Orquestra Simfònica Sant Cugat, entre altres. Dins del món del jazz i la música moderna ha actuat amb cantants com Gloria Estefan, Michael Bublé i Rosario Flores. Ha actuat en diferents punts de la geografia catalana, individualment, en formacions de cambra i orquestrals, com l’Auditori de Terrassa, l’Auditori de Barcelona, l’Auditori de Girona i el Gran Teatre del Liceu entre d’altres. 

Jordi Vilaprinyó, piano

Nascut a Barcelona, va cursar els seus estudis musicals al Conservatori Superior Municipal d’aquesta ciutat, on exerceix actualment la seva activitat docent com a professor de piano, així com al Conservatori Municipal de Cervera. Els seus mestres van ser Teresa Balcells i Sofia Puche, ampliant els seus coneixements més tard amb Monique Deschaussées, Albert Attenelle, Rosa Sabater, Ramon Coll, Luiz de Moura i Josep Colom. També ha estat professor repertorista a l’Escola Superior de Música de Catalunya. Ha actuat com a solista de piano amb l’Orquestra Ciutat de Barcelona, amb la Banda Municipal de Barcelona, amb la Banda Simfònica La Lira Ampostina, amb l’Orquestra Simfònica del Vallès, i amb l’Orquestra Simfònica Julià Carbonell de les Terres de Lleida, sota les batutes d’Albert Argudo, Franz-Paul Decker, Antoni Ros-Marbà, Joan Lluís Moraleda, Alfons Reverté, Octavi Ruiz, Salvador Brotons i José Pascual Vilaplana.  

Pere Bardagí, violí 

Nascut a Barcelona, va començar els estudis de música als quinze anys i els de violí als setze al Conservatori Superior Municipal de Música d’aquesta ciutat amb els mestres Pere Carbonell i Mariano Sainz de la Maza. Més endavant va estudiar amb Josep Maria Alpiste i Gerard Claret. Ha estat professor de moltes escoles com el Centre d’Estudis Musicals de Barcelona a Vallvidrera, l’Escola de Música de Barcelona, l’Escola de Música Luthier i el Conservatori de Badalona. També ha impartit classes a diferents cursets i va ser professor durant dos cursos a la Jove Orquestra Simfònica de Catalunya. Va ser concertino de l’Orquestra de Cambra del Palau de la Música Catalana, als seus inicis, actuant-hi també com a solista. Va actuar durant un temps com a concertino invitat a l’Orquesta Ciudad de Granada. Ha sigut concertino de l’Orquestra de Cambra Teatre Lliure durant deu anys. Amb aquesta formació ha fet concerts arreu de l’estat Espanyol i també a França, Portugal, Anglaterra, Escòcia, Itàlia, Bulgària, Alemanya, Israel, etc. i ha gravat més de deu CDs per al segell discogràfic Harmonia Mundi. Ha realitzat enregistraments per a ràdio i televisió i ha treballat com a músic d’estudi en enregistraments per a nombrosos artistes. El seu interès vers tot tipus de música ha fet que es dediqués uns quants anys a tocar el violí barroc en grups especialitzats en aquest estil i també, des de sempre, actua en diverses formacions jazzístiques. L’any 1999 va compondre l’obra per orquestra de corda “Andorra Màgica”, estrenada per l’Orquestra Nacional de Cambra d’Andorra.

Laia Pujolassos, violí 

Nascuda el 1986, inicia els seus estudis a Sant Cugat del Vallès i finalitza el Grau Mig al Conservatori de Sabadell amb el mestre Josep Lluís Puig. Accedeix a l’ESMUC on estudia amb Yuri Volguin i es llicencia amb la mestra Eva Graubin. Realitza el Màster en Gestió Cultural per la UOC alhora que segueix formant-se amb el violinista de la London Symphony Orchestra, David Ballesteros. Durant tres anys ha estat concertino de la Jove Orquestra de Cerdanyola. Ha interpretat, com a solista, el Concert per a violí en Re menor de Mendelssohn amb l’Orquestra Simfònica de Fusió. De l’àmbit cambrístic en destaca dues formacions: el Quàrtic String Quartet i el Duo Gal•la (amb la violinista Laura Gaya). En l’àmbit orquestral, ha estat membre de la Bruckner Academy München Orchester (Munic), de la Netherlands Youth Orchestra (Holanda) i de l’Orquestra Camera Musicae. Avui és concertino o cap de corda de l’Orquestra Simfònica Sant Cugat, concertino i fundadora de l’Orquestra Simfònica Victòria dels Àngels, cap de corda de l’Orquestra de Cambra de Vic, membre de l’Orquestra Simfònica del Vallès, de la GIOrquestra, del Lleidart Ensemble i concertino de l’Orquestra de les Glòries Catalanes (TNC). Ha tocat arreu de l’estat espanyol, Holanda, Rússia, Dinamarca, República Txeca, Suïssa, Alemanya i França. Ha estat dirigida per reconeguts directors de trajectòria internacional com Salvador Brotons, Christopher Hogwood, Jordi Móra, Salvador Mas i Olivier Knussen, entre d’altres.

Albert Flores, viola

Nascut a Lleida el 1978, inicia els estudis de piano amb Mercè Font i de viola amb Eduard Boleda al conservatori de Lleida, on realitza els estudis de grau professional. Continua els estudis de viola al Conservatori Superior de Música del Liceu, on obté el títol superior amb el professor Paul Cortese. Ha estat viola titular de la Jove Orquestra Nacional de Catalunya, l’Inter Regional Orchestra i l’Orquestra de l’Acadèmia del Gran Teatre del Liceu. Actualment és cap de violes de l’Orquestra Simfònica Sant Cugat i col•labora amb l’Orquestra Simfònica del Vallès, l’Orquestra Nacional Clàssica d’Andorra i l’Orquestra de Barcelona i Nacional de Catalunya, entre d’altres. Combina la seva activitat concertística amb la docent, fent classes de viola i orquestra a l’Escola Aula de Música 7 de Barcelona.

Julià Borràs, violoncel

Nascut a Lleida el 1977. Cursa els seus estudis de violoncel al Conservatori Superior Municipal de Música de Barcelona amb els mestres Eulàlia Nosàs i Peter Thiemann. Posteriorment amplia la seva formació amb els violoncel•listes Cristoforo Pestalozzi i Damià Martinez. Realitza nombrosos cursos de perfeccionament del violoncel amb professors com Elias Arizkuren, Maarten Mostert i Leonid Gorokov. És membre de l’Orquestra Simfònica Sant Cugat des de l’any 2000 i actualment n’és el cap de la secció de violoncels. Ha estat membre també de l’Orquestra de l’Acadèmia del Gran Teatre del Liceu i de la Interregionale-sinfonieorchester (IRO). També col•labora amb les Orquestres de Cambra del Maresme i Terrassa48. Ha participat com a solista amb l’Orquestra de Guitarres de Barcelona. Actualment desenvolupa una àmplia tasca pedagògica com a mestre de violoncel i orquestra a les Escoles Municipals de Música de Martorell i Abrera.


Segueix-nos