Les orquestres d’arreu del món es deleixen per tocar “Shéhérazade”, de Nicolai Rimski-Kórsakov. “És un “tour de force” per a tots els instrumentistes:
hi ha intervencions solistes per a tothom (violí, violoncel, flauta, clarinet, fagot, trompa, trompeta, arpa...) i també grans moments de gruix orquestral que posen a prova la destresa del director i l’acoblament de la massa orquestral”, subratlla el musicòleg David Puertas.
““Shéhérazade” ha estat objecte de moltes adaptacions (fins i tot en clau de jazz) i és, curiosament, una obra molt estimada per ser coreografiada tant en ballet clàssic com en esports com el patinatge artístic: diverses medalles olímpiques han estat guanyades amb la màgia de les seves notes”, detalla Puertas.
Composta l’any 1888, “Schéhérazade”, de Rimsky- Kórsakov (1844-1908), és un poema simfònic inspirat en l’exotisme de les narracions de “Les mil i una nits”. El violí ens transporta, transmutant-se en la veu de la donzella, a llocs exòtics i llunyans, la música ens fa viure la por per la tempesta, la valentia de Simbad i les festes a Bagdad.
“Schéhérazade” serà interpretada per l’Orquestra Simfònica Sant Cugat, sota la direcció de Jordi Piccorelli, diumenge 14 d’abril al Teatre-Auditori Sant Cugat i diumenge 28 d’abril al Teatre-Auditori La Massa de Vilassar de Dalt.
En aquest mateix concert la formació simfònica santcugatenca també interpretarà la “Suite popular catalana”, de David Bozzo, una suite de cançons catalanes on apareixen “El ball de la civada”, “La pastoreta”, “El ball de Sant Ferriol”, “La presó de Lleida” i “Margarideta lleva’t de matí”. “Suite popular catalana” ha estat escrita especialment per a aquest concert.
Jordi Piccorelli, director convidat
Jordi Piccorelli és llicenciat en Direcció d’Orquestra (ESMuC) i en Història i Ciències de la Música (UAB). Ha obtingut el Màster Oficial de Musicologia i Educació Musical (UAB) i ha cursat el primer cicle de la carrera d’Història de l’Art (UAB).
Realitzà els estudis musicals de violí i flauta de bec als conservatoris de Sant Cugat del Vallès i Badalona. Paral•lelament també realitzà els cursos de direcció coral organitzats per la FCEC amb Mireia Barrera i Josep Vila. Realitzà nombrosos cursos de direcció coral amb Martin Schmidt i Vasco Negreiros al Curs i Festival Internacional de Música Antiga de Daroca. Va rebre classes de direcció coral i orquestral per part de Sergio Seminovich. Ha realitzat els estudis de direcció d’orquestra a l’ESMuC amb Salvador Brotons i amb Lutz Köhler, i els cursos de postgrau de direcció d’orquestra al Conservatori Superior de Música del Liceu amb els mestres Manel Valdivieso, Salvador Mas, Jordi Mora i Antoni Ros Marbà.
Com a director d’orquestra, ha dirigit membres de l’Orquestra Philarmonica Bohuslav Martinu de la República Txeca, l’Orquestra Simfònica del Principat de Catalunya (en estreta col•laboració amb el mestre Miquel Ortega), l’Orquestra Simfònica de Sant Cugat, la Jove Orquestra Simfònica del Baix Llobregat, l’Orquestra de Cambra Terrassa 48 i l’orquestra barroca Camerata di Phonasci. Des del 2008 és el director de la Jove Orquestra de Figueres (JOF).
Com a musicòleg fa recerca i divulgació sobre la figura del músic català del segle XIX Bernat Calvó Puig, de qui va estrenar la seva simfonia “Homenatge a Beethoven” (1877) el 2012 a l’Auditori de Barcelona. Col•labora estretament amb diferents musicòlegs per a la recuperació del patrimoni musical de Catalunya.