Música i Matemàtiques

Creada l’any 1990, l’OSSC ha realitzat més de 500 concerts
A banda de tocar amb l'Orquestra Simfònica Sant Cugat, la Nausica Berni, intèrpret de violí, està profundament interessada en l'educació, tant que ha fundat una escola seguint el mètode Suzuki.

Avui ens explica els seus projectes al sector de l'educació i ens presenta la seva escola Beeslab.

Nausica Berni Martín, nascuda a Madrid a l'any 1983, és llicenciada en música clàssica i contemporània, especialitat en violí, per l'ESMUC (Barcelona). Té estudis de postgrau en interpretació a la KUG - Universität für Musik und darstellende Kunst, Graz (Àustria) i és professora de mètode Suzuki, entre d'altres coses. Des de fa 10 anys toca regularment amb l'Orquestra Simfònica Sant Cugat i participa en formacions petites com el duet B&B, el Quartet de la Simfònica Sant Cugat, el BCNQuintet i el duo Animamundus.

Nausica, has estat molts anys donant classes de música a escoles?

NB: Doncs aquest any farà vint anys que faig classes, i deu anys des que vaig obrir la meva escola. La meva trajectòria va començar amb petites substitucions que van encendre de seguida un interès envers l'ensenyament de la música.

Va ser així, ensenyant als més petits, amb edats al voltant de 3 a 5 anys, quan vaig veure la necessitat de trobar una manera més apropiada de desenvolupar l'ensenyament segons l'edat i l'estat evolutiu de cada alumne. Notava que la forma tradicional de transmetre els coneixements no era adequada ni eficient a aquestes edats primerenques. Vaig investigar altres metodologies, vaig conèixer el mètode Suzuki i vaig formar-me durant tres anys.

I un dia decideixes obrir una escola amb la teva parella. Com preneu aquesta decisió? I quines activitats hi feu?

NB: En aquell moment treballava en un col·legi fent classes des d'educació infantil fins a secundària. Vaig proposar implementar el mètode Suzuki per als alumnes més joves però no hi va haver interès per part de la direcció. Llavors vaig prendre la iniciativa: aquell era el tipus d'ensenyament que volia fer. És integral, hi participa tota la família, és positiu, no existeix l'errada sinó la oportunitat d'aprendre i és creatiu. El més important és el desenvolupament de persones independents i amb eines per enfrontar-se de manera creativa al món, i tot fent música!
El més important és el desenvolupament de persones independents i amb eines per enfrontar-se de manera creativa al món, i tot fent música! 
Amb tot això al cap, el meu marit, Santi Estopà, arquitecte i professor, i jo vam començar a construir un projecte basat en el desenvolupament del talent en l'àmbit de la música i les matemàtiques.

Oferim activitats en família a partir dels 3 mesos d'edat, començant amb la sensibilització musical i anem ampliant l'oferta a mesura que van creixent: classes de violí i geometria amb blocs de fusta als 3 anys, tallers de construccions musicals i matemàtiques visuals a partir dels 6, sessions de música de cambra per a músics amateurs majors de 16 anys. També tenim una petita botiga d'articles relacionats amb les coses que fem.

Beeslab Aula3x300   

 Beeslab. A l'aula.

Recentment has obtingut un títol d'especialització en educació d'alumnat amb altes capacitats? Per què et vas interessar per aquests estudis?

NB: En la meva experiència docent havia observat nens i nenes que destacaven per tenir un ritme d'aprenentatge molt més ràpid i profund. Em va interessar poder tenir més recursos a nivell professional per atendre aquests alumnes. En definitiva, vaig veure un lligam molt fort entre la meva idea de desenvolupament del talent i l'educació de les persones amb altes capacitats, amb una potencialitat de talent molt gran que és necessari cultivar.

I quin paper hi tenen aquí les matemàtiques?

NB: Al beeslab proposem activitats que posin en valor els punts de contacte entre la música i les matemàtiques amb un enfocament visual i manipulatiu, utilitzant fustes de longituds diverses per representar el ritme i la seva proporcionalitat, dissenyant construccions musicals en les quals el ritme es veu, se sent i es manipula.

L'aprenentatge és molt més sòlid quan s'experimenta per diferents canals sensorials perquè activa moltes més àrees del cervell. L'experiència del Santi com a membre de l'equip del Museu de Matemàtiques de Catalunya li ha proporcionat un ventall de recursos i materials que encaixen perfectament amb la visió de l'escola.

Gràcies Nausica per compartir la teva experiència i molta sort !
Gràcies a vosaltres !




Crèdits
Entrevista a Nausica Berni: Cristina Aymerich
Fotos: Cedides Beeslab

Segueix-nos